وبلاگicon

بازی سازی به انضمام مایحتوی

وبلاگ شخصی محمد مهدی شقایقی

بازی سازی به انضمام مایحتوی

وبلاگ شخصی محمد مهدی شقایقی

 

اثر پروانه ای (Butterfly Effect)

 

اثر پروانه ای یک انیمیشن کوتاه است که به صورت آنی یا Realtime توسط موتور بازی سازی یونیتی (Unity) نسخه 4 ، رندر شده است .

یکی از کاربردهای موتورهای بازی به غیر از ساخت بازی ، مباحث مربوط به شبیه سازی محیط های سه بعدی است . تقریبا اواخر سال 2012 میلادی بود که  شرکت   Unity Technologiesسازنده ی موتور بازی سازی یونیتی با همکاری موسسه فیلم سازیGorillaz visuals Passion Pictures  و شرکت Nvidia قدرت گرافیکی موتور بازی سازی خود را به رخ همگان کشیدند . این انیمیشن نشان داد که یونیتی می تواند در مقابل دیگر موتورهای ساخت بازی یعنی غول هایی نظیر CryEngine و UnrealEngine و ... خودش را جای دهد و نظر مساعد بازی سازان را به خود جلب کرد .

 

همان طور که می دانید "اثر پروانه ای" یا "Butterfly Effect" یک تئوری علمی است و :

"این اشاره می‌کند که تغییری کوچک در یک سیستم آشوب‌ناک چون جو سیاره زمین (مثلاً بال‌زدن پروانه) می‌تواند باعث تغییرات شدید (وقوع توفان در کشوری دیگر) در آینده شود. اثر پروانه‌ای به این معناست که تغییر جزیی در شرایط اولیه می‌تواند به نتایج وسیع و پیش‌بینی نشده در ستاده‌های سیستم منجر گردد و این سنگ بنای تئوری آشوب است. (جیسون،۱۹۹۶) در نظریه آشوب یا بی‌نظمی اعتقاد بر آن است که در تمامی پدیده‌ها، نقاطی وجود دارند که تغییری اندک در آنها باعث تغییرات عظیم خواهد شد و در این رابطه سیستم‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و سازمانی، همچون سیستم‌های جوی از اثر پروانه‌ای برخوردارند و تحلیلگران باید با آگاهی از این نکته مهم به تحلیل و تنظیم مسائل مربوطه بپردازند (الوانی، ۱۳۷۸).

 برگرفته از وبسایت ویکی پدیا"

 

پس با این تفاسیر موتور بازی سازی یونیتی (Unity) سعی دارد به رقبای قدرتمند خود هشدار دهد که "فلفل نبین چه ریزه ..." . شکی در این نیست که موتور یونیتی برای شروع فعالیت بازی سازی فوق العاده ، بسیار ساده ، کاربرپسند و البته ارزان قیمت است اما باید صبر کرد و دید که آیا این موتور می تواند امکانات خود به خصوص سطح گرافیکی خود را به سطح موتورهای بازی سازی رده ی اول جهان (که قدرت های بلامنازع بحث گرافیک Realtime هستند) برساند .

در ادامه می توانید این انیمیشن کوتاه ، روند ساخت و مصاحبه با سازندگان آن را مشاهده کنید .

 

'The Butterfly Effect' Realtime Rendering Short film

A collaboration with Passion Pictures, this short shows the power of Unity 4 for realtime(Direct3D 11) rendering.
This is run on a Core i7 2600K, single GeForce GTX 680 graphics card.

 

 

نظرات  (۲)

  • بنیامین دهقانیان
  • کلیپ جالبی بود ... اما سرعت حرکت سکانس ها خیلی بالا بود اینقد که از حالت طبیعی خارج‌ش کرده بود ...
    پاسخ:
    متشکرم
    منظور شما را از " سرعت حرکت سکانس ها خیلی بالا بود اینقد که از حالت طبیعی خارج‌ش کرده بود ... " رو نفهمیدم ؛ اگر منظور شما کات بین هر سکانس هست که به نظر معقول میاد و اگر منظورتون frame rate باشه که مشکلی در ویدئو وجود ندارد و سالم است.
    امیدوارم بتونم مطالب با ارزش بیشتری درباره ی بازی سازی ارائه کنم
    سلام
    با تشکر
    لطفا آموزشی از همچین کاری با یونیتی رو هم قرار بدهید اگر فارسی باشه چه بهتر
    یاعلی
    پاسخ:
    سلام.
    هدف بنده از این ایجاد این وبلاگ مباحث اولیه بازی سازی و آشنایی دوستان با اصول بازی سازی و پیش شرط های آن است . در سطح اینترنت هم آموزش های موتورهای بازی به فراوانی یافت می شود (البته عموما انگلیسی اند و به ندرت فارسی یافت می شود ؛ که اگر هم بشود ترجمه هستند) . در ضمن آموزش به تنهایی کمکی نمی کند و بهترین کار این است که "وارد عمل" شوید . از ایده های فوق العاده ساده و ابتدایی شروع کنید .اگر نیاز شد از ساختن آموزش برای عزیزان علاقه مند دریغ نخواهم کرد .
    تشکر از شما دوست عزیز

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    Creative Commons License
    وبلاگ شخصی محمد مهدی شقایقی - www.kaghazak.blog.ir © - by بازی سازی به انضمام مایحتوی is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.