فرآیند توسعه و ساخت بازی
آیا شما هم رویای ساخت یک بازی ویدئویی را در ذهن می پرورانید ؟ آیا برای بازی خود طرحی در ذهن دارید ؟ پس اولین قدم در راه ساخت بازی ها را پشت سر گذاشتید . مهم نیست که ایده ی شما بزرگ باشد یا کوچک ، اکشن باشد یا ماجراجویی ، دو بعدی باشد یا سه بعدی و ... مهم این است که آن را بسازید . در ادامه به صورت خیلی خیلی مختصر به فرآیند توسعه و ساخت بازی های ویدئویی اشاره می کنیم .
البته مسیر زیر بیشتر برای کسانی خوب است که کمی اطلاعات و تجربه در زمینه ی بازی سازی داشته باشند (قبلا کارهای آزمایشی انجام داده اند) و دیگر تصمیم جدی گرفته اند تا یک بازی را به صورت اصولی ، برای عرضه بسازند .
به طور کلی هر پروژه ساخت بازی را می توان به سه بخش عمده تقسیم کرد : 1- پیش
تولید 2- تولید 3- پس از تولید
* پیش تولید (Pre-Production)
ایده بازی
این مرحله از ساخت بازی را معمولا همه با موفقیت پشت سر می
گذارند و یکی از هزاران ایده ی ساخت بازی را انتخاب می کنند . ممکن است این ایده
هنگام مطالعه ی یک کتاب داستان ، تماشای یک فیلم ، بازی کردن یک بازی ویدئویی و یا
هنگام راه رفتن در خیابان با دیدن یک صحنه ی ناب و یا ... ، به ذهنتان برسد .
در این مرحله باید ایده خود را برانداز کنید و تمام جوانب آن را بسنجید . آیا این ایده جدید است ؟ آیا امکان ساخت آن هست ؟ آیا جذابیت لازم را دارد ؟ آیا ...
البته بنده پیشنهاد می کنم که آن را با دوستانتان به بحث بگذارید چرا که چند مغز بهتر از یک مغز است . البته باید تحمل انتقاد را در خود بالا ببرید .
تکمیل ایده
پس از اینکه ایده ی خود را مشخص کردید ، باید برای ادامه ی کار "پیش طرح بازی" را آماده کنید .
مطالبی که باید در پیش طرح بازی به آن بپردازید:
- ویژگی های اساسی بازی
- ایده مراحل بازی و تعداد آن
- شرح مختصری از گیم پلی بازی
- توضیح مختصری از محیط
بازی
- ایده اولیه ی سناریوی بازی
سپس ، بر اساس این پیش طرح ، شما باید مدت زمان انجام پروژه
و همچنین هزینه های آن را در نظر بگیرید .
به دست آوردن این موارد که فقط به عنوان یک برنامه ی پیشنهاد است به شدت مهم و حیاتی است ؛ چرا که در بعضی موارد دوستان علاقه مند به بازی سازی تصور می کنند که تا ابد وقت برای اتمام بازی دارند و همچنین به گنج های پنهان زیرزمینی دسترسی دارند .
پیش نویس سند طراحی بازی + برنامه ی فازهای کاری
پس از اینکه یک برنامه ی کاری برای خود تدارک دیدید باید
به تکمیل پیش طرح بازی بپردازید و آن را
به پیش نویس سند طراحی بازی تبدیل کنید .
محتوای پیش نویس سند طراحی بازی :
- مراحل انجام کار و مسئولیت ها
- ویژگی های بازی
- مختصری از شناسنامه بازی ( ژانر ، مخاطبان ، اهداف ، زمان بازی )
- مفاهیم پایه ( گیم پلی – شخصیت ها ، غول ها ، جایزه ها
، کنترل ها ، داستان )
- توضیح مختصری از مینی گیم ها (در صورت وجود)
- شرح مختصری از مراحل
بر اساس پیش نویس سند طراحی بازی یک برنامه ی زمانبندی
اولیه برای پروژه تعریف می کنیم .
طرح پروژه
طرح پروژه ویژگی های کلی ، مفاهیم و همچنین مباحث فنی بازی را
تعریف می کند.
یک طرح پروژه شامل 3 بخش است :
- پیش نویس سند طراحی بازی
- سند طراحی بازی (Game Design Document)
- سند فنی طراحی (Technical Design Document)
سند طراحی بازی (GDD) از بخش های
زیر تشکیل می شود :
- کلیّت بازی و اهداف
- مبانی و اصول بازی ( ویژگی های اصل
بازی ، گیم پلی ، کاراکترها ، هوش مصنوعی و ...)
- رابط کاربری ( نمودار ، اصول و
اشیاء مربوط به رابط کاربری )
- گرافیک و ویدئو ( گرافیک ها و
انیمیشن ها )
- صدا و موسیقی (شرح کلی ، جلوه
های صوتی ، موسیقی )
- داستان بازی
- توضیحات مراحل ( نمودار ارتباطی مراحل ، طرح ها
و توضیحات کلی مراحل )
- . . .
سند فنی طراحی (TDD) از بخش های
زیر تشکیل می شود :
- مباحث فنی
- پلتفرم و سیستم عامل
- کد آبجکت ها
- فرآیند کنترل بازی
- اطلاعات مربوط به اشیا ء داده ها
- فرمت های داده
- موتور گرافیکی
- توضیحات فنی مربوط به عناصر گرافیکی
- صدا و موسیقی
- . . .
زمان اتمام پروژه و برآورد هزینه
حال که تمام موضوعات مورد نیاز جمع آوری شد باید زمان اتمام پروژه و هزینه ی لازم جهت ساخت ، به
طور دقیق تعریف گردد.
طرح های هنری مفهومی (Concept Art)
این قسمت شامل همه طراحی ها و کانسپت آرت های بازی است که باید قبل از تولید
گردآوری شود :
- طراحی های محیطی مینی گیم ها (در
صورت وجود)
- کانسپت آرت های محیط و اشیاء بازی .
- کانسپت آرت های شخصیت های اصلی و
خنثی
- . . .
*تولید (Production)
در این قسمت تمام طراحان هنری ، مدلساز ها ، انیماتور ها ، کارگردانان ، طراحان مرحله ، برنامه نویسان و ... تا اتمام پروژه در کنار هم به ساخت بازی می پردازند . آن ها بر اساس سند طراحی بازی (GDD) و سند فنی طراحی بازی (TDD) ، بازی را مانند چیدن آجرهای یک ساختمان بر اساس نقشه و طرح ساختمان می سازند .شخص طراح بازی تا اتمام پروژه بر همه مراحل نظارت دارد و ممکن است حتی در این مرحله تغییراتی در بازی به دلایل مختلف (مثلا افزایش جذابیت ، وجود یک مانع در روند ساخت و ...) به وجود آید .
این قسمت توضیح زیادی ندارد اما کار و نیروی زیادی می طلبد و همه در گیر پروژه هستند تا اولین خروجی بازی (نسخه آلفا) تولید شود .
*پس از تولید (Post-Production)
نسخه آلفا (Alpha)
در پروژه های نرم افزاری اولین خروجی پروژه را نسخه
آلفا می نامند . در نسخه آلفای بازی ،
تمام مراحل بازی به طور کامل مورد آزمایش و بررسی قرار می گیرند تا خطاها و مشکلات
بازی پیدا شود . در صورت وجود خطا ، بازی برای رفع ایرادات به گروه بازی سازی
بازگشت داده می شود .
نسخه بتا (Beta)
در صورتی که نسخه آلفا رفع ایراد شد و تست های
بازی را پشت سر گذاشت ، نسخه بتا ی بازی منتشر می شود .در نسخه بتا ، بازی به طور
کامل مورد بررسی نهایی قرار می گیرد .
نسخه نهایی
خسته نباشید ؛ ساخت بازی شما به پایان رسید و شما باید مراحل تبلیغات ، پخش و فروش آن را انجام دهید .
تألیف و گردآوری : محمد مهدی شقایقی
gm6000.blog.ir