وبلاگicon

بازی سازی به انضمام مایحتوی

وبلاگ شخصی محمد مهدی شقایقی

بازی سازی به انضمام مایحتوی

وبلاگ شخصی محمد مهدی شقایقی

فرآیند توسعه و ساخت بازی

کاغذک | شنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۲، ۰۲:۱۹ ب.ظ


آیا شما هم رویای ساخت یک بازی ویدئویی را در ذهن می پرورانید ؟  آیا برای بازی خود طرحی در ذهن دارید ؟ پس اولین قدم در راه ساخت بازی ها را پشت سر گذاشتید . مهم نیست که ایده ی شما بزرگ باشد یا کوچک ، اکشن باشد یا ماجراجویی ، دو بعدی باشد یا سه بعدی و ... مهم این است که آن را بسازید . در ادامه به صورت خیلی خیلی مختصر به فرآیند توسعه و ساخت بازی های ویدئویی اشاره می کنیم .

البته مسیر زیر بیشتر برای کسانی خوب است که کمی اطلاعات و تجربه در زمینه ی بازی سازی داشته باشند (قبلا کارهای آزمایشی انجام داده اند) و دیگر تصمیم جدی گرفته اند تا یک بازی را به صورت اصولی ، برای عرضه بسازند .  

به طور کلی هر پروژه ساخت بازی را می توان به سه بخش عمده تقسیم کرد : 1- پیش تولید 2- تولید  3-  پس از تولید

* پیش تولید (Pre-Production)
ایده بازی
این مرحله از ساخت بازی را معمولا همه با موفقیت پشت سر می گذارند و یکی از هزاران ایده ی ساخت بازی را انتخاب می کنند . ممکن است این ایده هنگام مطالعه ی یک کتاب داستان ، تماشای یک فیلم ، بازی کردن یک بازی ویدئویی و یا هنگام راه رفتن در خیابان با دیدن یک صحنه ی ناب و یا ... ، به ذهنتان برسد .

در این مرحله باید ایده خود را برانداز کنید و تمام جوانب آن را بسنجید . آیا این ایده جدید است ؟ آیا امکان ساخت آن هست ؟ آیا جذابیت لازم را دارد ؟ آیا ...

البته بنده پیشنهاد می کنم که آن را با دوستانتان به بحث بگذارید چرا که چند مغز بهتر از یک مغز است . البته باید تحمل انتقاد را در خود بالا ببرید .


تکمیل ایده

پس از اینکه ایده ی خود را مشخص کردید ، باید برای ادامه ی کار "پیش طرح بازی" را آماده کنید . 

مطالبی که باید در پیش طرح بازی به آن بپردازید:

- ویژگی های اساسی بازی
- ایده مراحل بازی و تعداد آن
- شرح مختصری از گیم پلی بازی
- توضیح مختصری از محیط بازی
- ایده اولیه ی سناریوی بازی

سپس ، بر اساس این پیش طرح ، شما باید مدت زمان انجام پروژه و همچنین هزینه های آن را در نظر بگیرید .

به دست آوردن این موارد که فقط به عنوان یک برنامه ی پیشنهاد است به شدت مهم و حیاتی است ؛ چرا که در بعضی موارد دوستان علاقه مند به بازی سازی تصور می کنند که تا ابد وقت برای اتمام بازی دارند و همچنین به گنج های پنهان زیرزمینی دسترسی دارند .


پیش نویس سند طراحی بازی + برنامه ی فازهای کاری
پس از اینکه یک برنامه ی کاری برای خود تدارک دیدید باید به  تکمیل پیش طرح بازی بپردازید و آن را به پیش نویس سند طراحی بازی تبدیل کنید .

محتوای پیش نویس سند طراحی بازی :

-  مراحل انجام کار و مسئولیت ها
-  ویژگی های بازی
-  مختصری از شناسنامه بازی  ( ژانر ، مخاطبان ، اهداف ، زمان بازی )
-  مفاهیم پایه  ( گیم پلی شخصیت ها ، غول ها ، جایزه ها ، کنترل ها ، داستان )
-  توضیح مختصری از مینی گیم ها (در صورت وجود)
-  شرح مختصری از مراحل

بر اساس پیش نویس سند طراحی بازی یک برنامه ی زمانبندی اولیه برای پروژه تعریف می کنیم .

طرح پروژه 
طرح پروژه ویژگی های کلی ، مفاهیم و همچنین مباحث فنی بازی را تعریف می کند.

یک طرح پروژه شامل 3 بخش است :

- پیش نویس سند طراحی بازی
- سند طراحی بازی (Game Design Document)
- سند فنی طراحی (Technical Design Document)

سند طراحی بازی (GDD) از بخش های زیر تشکیل می شود  :

- کلیّت بازی و اهداف
- مبانی و اصول بازی ( ویژگی های اصل بازی ، گیم پلی ، کاراکترها ، هوش مصنوعی و ...)
- رابط کاربری ( نمودار ، اصول و اشیاء  مربوط به رابط کاربری )
- گرافیک و ویدئو ( گرافیک ها و انیمیشن ها )
- صدا و موسیقی (شرح کلی ، جلوه های صوتی ، موسیقی )
- داستان بازی
-  توضیحات مراحل ( نمودار ارتباطی مراحل ، طرح ها و توضیحات کلی مراحل )
-  . . .

سند فنی طراحی (TDD) از بخش های زیر تشکیل می شود  :

-  مباحث فنی
-  پلتفرم  و سیستم عامل
-  کد آبجکت ها
-  فرآیند کنترل بازی
-  اطلاعات مربوط به اشیا ء داده ها
-  فرمت های داده
-  موتور گرافیکی
-  توضیحات فنی مربوط به عناصر گرافیکی
-  صدا و موسیقی
-  . . .

زمان اتمام پروژه و برآورد هزینه
حال که تمام موضوعات مورد نیاز جمع آوری شد باید  زمان اتمام پروژه و هزینه ی لازم جهت ساخت ، به طور دقیق تعریف گردد.

 

طرح های هنری مفهومی (Concept Art)

این قسمت شامل همه طراحی ها و کانسپت آرت های بازی است که باید قبل از تولید گردآوری شود  :

- طراحی های محیطی مینی گیم ها (در صورت وجود)
- کانسپت آرت های محیط و اشیاء  بازی .
- کانسپت آرت های شخصیت های اصلی و خنثی

-  . . .


*تولید (Production)

در این قسمت تمام طراحان هنری ، مدلساز ها ، انیماتور ها ، کارگردانان ، طراحان مرحله ، برنامه نویسان و ... تا اتمام پروژه در کنار هم به ساخت بازی می پردازند . آن ها بر اساس سند طراحی بازی (GDD) و سند فنی طراحی بازی (TDD) ، بازی را مانند چیدن آجرهای یک ساختمان بر اساس نقشه و طرح ساختمان می سازند .شخص طراح بازی تا اتمام پروژه بر همه مراحل نظارت دارد و ممکن است حتی در این مرحله تغییراتی در بازی به دلایل مختلف (مثلا افزایش جذابیت ، وجود یک مانع در روند ساخت و ...) به وجود آید .

این قسمت توضیح زیادی ندارد اما کار و نیروی زیادی می طلبد و همه در گیر پروژه هستند تا اولین خروجی بازی (نسخه آلفا) تولید شود .

 

*پس از تولید (Post-Production)

نسخه آلفا (Alpha)
در پروژه های نرم افزاری اولین خروجی پروژه را نسخه آلفا می نامند . در نسخه آلفای بازی  ، تمام مراحل بازی به طور کامل مورد آزمایش و بررسی قرار می گیرند تا خطاها و مشکلات بازی پیدا شود . در صورت وجود خطا ، بازی برای رفع ایرادات به گروه بازی سازی بازگشت داده می شود .
نسخه بتا (Beta)
در صورتی که نسخه آلفا رفع ایراد شد و تست های بازی را پشت سر گذاشت ، نسخه بتا ی بازی منتشر می شود .در نسخه بتا ، بازی به طور کامل مورد بررسی  نهایی قرار می گیرد .

نسخه نهایی

خسته نباشید ؛ ساخت بازی شما به پایان رسید و شما باید مراحل تبلیغات ، پخش و فروش آن را انجام دهید .

 

 


تألیف و گردآوری : محمد مهدی شقایقی


نظرات  (۱)

با سلام ممنونم از سایت خوبتان
gm6000.blog.ir
پاسخ:
متشکرم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Creative Commons License
وبلاگ شخصی محمد مهدی شقایقی - www.kaghazak.blog.ir © - by بازی سازی به انضمام مایحتوی is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.